Thursday, May 10, 2012

LAPORAN INFORMATION EXPLOSION WEEK


LAPORAN INFORMATION EXPLOSION WEEK
INFORMATION MANAGEMENT SOCIETY

 PENGENALAN
Karnival ini dirancang untuk memberi suasana baru terhadap aktiviti yang dijalankan di kawasan UiTM pada semester kali ini. Information Management Society (IMS) ingin membuat suatu kelainan dimana program yang akan diadakan selama tiga hari berturut-turut dipenuhi dengan pelbagai aktiviti menarik yang berkaitan dengan kursus ini. Aktiviti ini bertujuan untuk menyatukan para pelajar fakulti pengurusan maklumat dan memberi informasi terkini tentang perkembangan fakulti pengurusan maklumat. Selain itu, aktiviti ini adalah untuk mengeratkan silaturrahim diantara para pelajar dan pensyarah fakulti pengurusan maklumat serta para pelajar yang lain. Di samping itu, kami ingin memberi pengetahuan dan pengalaman terhadap para pelajar dalam tentang kepentingan nilai maklumat dalam dunia teknologi kini.

 LATAR BELAKANG
 TARIKH DAN TEMPAT
Tarikh: 15 – 17 FEBRUARI 2012
Tempat: Speakers Corner, Bilik Seminar ILQAM & Bilik Sekiteriat

 BILANGAN PESERTA
Para peserta terdiri daripada pelajar Diploma Pengurusan Maklumat UiTM Johor.
 MATLAMAT
-   Memupuk semangat kerjasama diantara pelajar fakulti pengurusan maklumat, para pensyarah serta para pelajar dari fakulti lain.
-   Memupuk semangat dalam meletakkan ilmu sebagai kepentingan dalam kehidupan.
-   Memberi pengalaman baru terhadap para pelajar yang menyertainya.
-   Memberi keinsafan dan kepentingan kepada pelajar untuk mengingati dan berkomunikasi dengan Allah.
-   Menyemai sikap saling membantu golongan yang tidak berkemampuan disamping menjalinkan hubungan kekeluargaan dengan para pelajar dari fakulti lain.
-   Memupuk para pelajar untuk berfikiran kreatif semasa melakukan aktiviti.
-   Memberi pendedahan kepada pelajar tentang kepentingan pengurusan sesuatu maklumat dalam kehidupan untuk diaplikasokan di masa hadapan.
.


 KAEDAH PELAKSANAAN
Aktiviti  ini akan dianjurkan oleh Information Management Society (IMS), Fakulti Pengurusan Maklumat UiTM Segamat dengan kerjasama Perpustakaan Tun Dr Ismail UiTM Johor.

 BAHAN/PERALATAN
-          Projektor
-          Layar
-          Mikrofon
-          Kerusi & Meja

 TENTATIF PROGRAM
-          Seperti di Lampiran.

 SENARAI PENCERAMAH
-          En Muhammad Asyraf Bin Wahi Anuar
-          En Hamzah Bin Elias
-          En Edward Anak Ibit

 PENCAPAIAN AKTIVITI
Information Explosion Week berjalan dengan lancar sepanjang keberadaan selama tiga hari. Banyak inout yang diperoleh melalui aktiviti yang dijalankan. Peara pelajar yang terlibat sekaligus dapat membina keyakinan mereka untuk masa akan datang. Antara aktiviti yang telah dijalankan ialah :
 1 ) Bengkel Pemuliharaan Bahan Perpustakaan
Dua orang penceramah telah dijemput daripada Perpustakaan Negara Malaysia iaitu En Hamzah Bin Elias dan En Edward Anak Ibit. Bengkel ini telah berjalan selama dua hari bermula 15 & 16 Feb 2012 bertempat di bilik seminar ILQAM. Bengkel ini terdiri daripada dua sesi iaitu pada pagi , 9.00 – 11.00 dan petang pada jam 2.00 – 5.00. Seramai  peserta telah mengikuti bengkel ini. Tujuan bengkel ini diadakan adalah untuk meningkatkan kesedaran danpengetahuan terhadap para pelajar tentang kepentingan pemuliharaan bahan perpustakaan.Antara aktiviti yang telah dijalankan sepanjang bengkel ialah :
-          Pengenalan kepada kaedah pemuliharaan bahan perpustakaan
-          Praktikal membuat ’Hard Cover’ dan ’Soft Cover’
-          Kaedah menjahit buku

  2 ) Bengkel Adobe Photoshop & Illustrator & Carrier Talk
Bengkel ini telah diadakan pada 16 Feb 2012 bertempat di Bilik Sekriteriat bermula pada jam 2.00 petang. Penceramah pada hari tersebut ialah En Muhammad Asyraf bin Wahi Anuar iaitu pensyarah Fakulti Pengurusan Maklumat. Tujuan bengkel ini diadakan adalah untuk memberi pendedahan kepada para pelajar berkaitan penggunaan Adobe Photoshop & Illustrator.
-          Pengenalan kepada asas Adobe Photoshop & Illustrator
-          Praktikal penggunaan elemen-elemen Photoshop & Illustrator
-          Praktikal membuat lukisan 3D
-          Pendedahan bidang pengkhususan dalam karier melibatkan penggunaan Software Adobe Photoshop & Illustrator.

 3 ) Pameran IID dan Newsletter
Pameran ini telah diadakan selama 3 hari bertujuan mempamerkan hasil projek yang mewakili pertandingan IID yang telah berjalan pada semester lepas. Beberapa projek yang bertanding berjaya mendapat tempat pertama, kedua dan ketiga. Antara projek yang berjaya merangkul anugerah ialah website secreteriatroom.comlu.com dan web44.net. Selain itu dalam bentuk dokumen pula ialah rekod pelajar, rekod keselamatan dan aktiviti kolej. Selain itu pameran hasil kerja ’Final Project’ turut dipamerkan. Beberapa Newsletter telah dipilih dan dipamerkan untuk dijadikan rujukan buat para pelajar. Tujuan pameran ini adalah untuk memberi gambaran kepada para pelajar Diploma Pengurusan Maklumat tentang skop pembelajaran yang meluas dan berbagai. Disamping itu, pameran ini juga adalah untuk menunjukkan bakat para pelajar dalam menyempurnakan hasil kerja mereka menggunakan Adobe Photoshop, Illustrator dan Indesign.


  4 ) Pertandingan Poster
Penyertaan bagi pertandingan poster telah bermula pada 3 Feb 2012 dan tarikh tutup pada 10 Feb 2012. Seramai lebih 40 penyertaan daripada pelajar Fakulti Pengurusan Maklumat telah menghantar karya mereka. Pertandingan poster bertemakan bebas dan disyaratkan karya dihasilkan sendiri menggunakan software seperti Adobe Photoshop, Illustrator atau Indesign. 5 orang pemenang telah dipilih berdasarkan kretiviti, kekemasan dan ketelitian dalam menggabungkan lemen-elemen yang diperlukan serta hadiah disediakan.

 5 ) Pertandingan Kuiz
Pertandingan kuiz telah berjalan sepanjang program selama tiga hari. 3 set soalan telah disediakan yang berkaitan syllabus Information Management. Hadiah juga telah disediakan kepada semua pelajar yang menyertai kuiz ini ynag telah diadakan di Information Counter di Speaker Corner. 
 6 ) Jualan Buku
Slot jualan buku telah dikendalikan oleh Perpustakaan Tun Dr Ismail (PTDI) sepenuhnya. Seramai 6 pembekal buku dari pihak luar telah dipanggil untuk mengadakan jualan di sepaker corner bermula dari 13 – 17 Feb 2012. Antara tujuan jualan buku ini adalah bagi memudahkan urusan penebusan baucer oleh para pelajar disamping ia juga memberi peluang kepada para pensyarah memilih buku yang berkaitan dengan syllabus mereka. Pelbagai jenis buku telah disediakan oleh para pembekal.

 7 ) OPAC Tutorial & Kuiz
PTDI telah membuka kaunter khas kepada mereka yang tidak mahir menggunakan OPAC iaitu sistem pencarian buku yang digunakan di dalam perpustakaan. Beberapa kakitangan PTDI bertanggungjawab dalam memngedalikan sesi ini yang berjalan bermula dari 13 – 17 Feb 2012 bertempat di Speaker Corner. Kaunter terbuka ini telah memberi peluang kepada para pelajar yang tidak mahir untuk belajar menggunakan OPAC untuk memudahkan urusan oencarian buku mereka. Selain itu, PTDI juga telah menyediakan kuiz yang berkaitan dengan PTDI. Antara kuiz yang telah dijalankan ialah ’Teka Jumlah Koleksi Buku di PTDI’ , Infohunt dan juga undian kakitangan kaunter tebaik 2012.

 8 ) Pembentangan Kerja Kursus pelajar
-          IMD 202 : Promotion of Produvt and Services
Kelas : JIM1103A, JIM1103B, JIM1103C
-          IMD 205 :
Kelas : JIM1103C
-          IMD 257 : Information Technology in Information Agencies
Kelas : JIM1104D , JIM1104E , JIM1104F

 LAPORAN KEWANGAN
BIL
PERKARA
JUMLAH

1

JAMUAN MAKAN
RABU (15/2/2012)
Pelajar
Makan Pagi : 57org x RM2 = RM114
Makan Tengahari : 57org x RM4 = RM228
Minum Petang : 60org x RM3 = RM180
VIP
Sarapan : 30org x RM3 = RM90
Makan Tengahari : 3org x RM4 = RM12
Minum Petang : 6org x RM3 = RM18

KHAMIS (16/2/2012)
Pelajar
Minum Pagi : 57org x RM3 = RM171
Makan Tengahari : 57org x RM4 = RM228
Minum Petang : 30orang x RM2.50 = RM75
VIP
Minum Pagi : 3org x RM3 = RM9
Makan Tengahari : 3org x RM4 = RM12
Minum Petang : 3org x RM2.50 = RM7.50

JUMAAT
Pelajar
Makan Tengahari : 27org x RM4 = RM108
VIP
Makan Tengahari : 30rrg x RM4 = RM120



























= RM 1378.50

2

HADIAH
Pertandingan Poster
1 x RM50
1 X M40
1 X RM30
2 X RM10

Pertandingan Kuiz
100 x RM1.00

Pertandingan Booth Terbaik
1 x RM50
1 x RM40
1 X RM30
















= RM 360
3
Honorium
En Asyraf Bin Wahi Anuar
RM150 x 3jam = RM450
En Hamzah Bin Elias
RM120 x 6jam x 2hari =  RM1440





= RM1890
4
Fasilitator
Encik Edward Anak Ibit
RM25 X 6jam x 2hari = RM300


= RM300

5

Percetakan
Banner  : 1 x RM100


= RM100

6

Laporan Akhir

= RM30

JUMLAH AKHIR
RM4058.50


 PENUTUP
Secara keseluruhan, program ini sangat berkesan dan memuaskan semua pihak. Bnayak input yang dapat diaplikasikan dalam diri pelajar sejajar dengan matlamat program ini. Selain itu, program ini juga meberi peluang kepada para pelajar mendapat pendedahan untuk digunakan pada masa akan datang. Ribuan terima kasih kepada jawatankuasa yang menjayakan majis.
LAMPIRAN:
TARIKH
MASA
PERKARA
15/02/2012


8.00am 
8.15am
8.30am

Majlis Perasmian Information Explosion Week.
Pendaftaran pelajar
Ketibaan VIP
Bacaan Doa
Nyanyian Negaraku & Wawasan Setia Warga UiTM              


9.15am 
Ucapan alu-aluan Penasihat IMS
Ucapan perasmian Oleh Prof. Madya Omar Bin Samat
Persembahan Multimedia (Information Week)
Lawatan ke tapak pameran
Jamuan makan VIP


10.00am–1.00pm
Bengkel Pemuliharaan Bahan Cetak Sesi I oleh Encik Hamzah Bin Elias (PNM) & Encik Edward Anak Ibit (PNM)
Pembentangan Kerja Kursus Communication Skills for Information Professional II :
- JIM1103A
-JIM1103B
Pameran :
  - Kerja Kursus IMD208 & IMD258 : Electronic Publishing (Newsletter)
- Kerja KursusIMD202 : Promotion of Information   Product and Services
- Kerja Kursus  IMD208 : Introduction to Web Content Management & Design (HTML)
  - Projek IID Fakulti Pengurusan Maklumat
  - Pertandingan Poster & Karya Pelajar DIIM
  - Pertandingan Kuiz
  - Pameran Buku dari pembekal (PTDI)
  - Opac Orientation



2.00 – 5.00 pm
Bengkel Pemuliharaan Bahan Cetak Sesi II oleh Encik Hamzah Bin Elias (PNM) & Encik Edward Anak Ibit (PNM)
Bengkel Adobe Photoshop & Illustrator oleh Encik Muhamad Asyraf Wahi Anuar
Pembentangan Kerja Kursus Communication Skills for Information Professional II :
- JIM1103C

Pameran :
  - Kerja Kursus IMD208 & IMD258 : Electronic Publishing (Newsletter)
- Kerja KursusIMD202 : Promotion of Information   Product and Services
- Kerja Kursus  IMD208 : Introduction to Web Content Management & Design (HTML)
  - Projek IID Fakulti Pengurusan Maklumat
  - Pertandingan Poster & Karya Pelajar DIIM
  - Pertandingan Kuiz
  - Pameran Buku dari pembekal (PTDI)
  - Opac Orientation




  SENARAI NAMA BENGKEL ADOBE PHOTOSHOP & ILLUSTRATOR
1)MUHAMMAD SUFFIAN BIN MADZLI (2010871466)
2)MUHAMMAD AMIRUL BIN ABD RAZAK (2010871466)
3)ARIFFUDIN BIN MELESIA HALIM (2010870042)
4)NOR SAKINAH BINTI ARIFF @ MOHD ARIFF (2010616274)
5)SITI NORLISA BINTI MOHD KAMSAH (2010449856)
6)NOR SHAHRIZA BINTI MOHD SANNUSI (2010489564)
7)NORASIKIN BINTI MAHAT (2011661648)
8)NOR ZAHIRAH BINTI ZULKIFLI (2011602882)
9)SITI NORMALINI BINTI YUNUS (2011634402)
10)AKMAL SHAHMEEN BIN AHAMAD SABARUDDIN (2011410066)
11)INTAN ROSELINA BINTI BAHARUDDIN (2010459578)
12)ADILLA BINTI MOHAMADDUN (2010633938)
13)MOHAMMAD DZULBARI BIN MOHD JAILANI (2011816938)
14)MOHD HAKIM MUHAIMIN BIN JAMIL (2011840766)
15)ASLAM BIN KAMARUDIN (2011279922)
16)ZUL HELMY BIN NORSAINI (2011291652)
17)NUR ATIKAH BINTI MOHAMAD (2011291652)
18)RASHID BIN ROSMAN (2010819082)
19)NUR AISYAH BINTI SAADON (2010869018)
20)FARAH NADHIRAH BINTI MOHD AZNAM (2010284796)                                               21)NUR BAITI AFIQAH BT MOHD FADIL (2011427212
22)NUR SYAZWANI BINTI ASRI (2010477846)
23)NUR SAHIDA BINTI KALIS (2010457222)
24) LAILA FELINDA RUPIWIN (2010150095)
25)SITI NURSOLEHAH BINTI TAHA (2011642974)                                                              26)NURUL ATIKAH BT ARDABIN(2011672556)

27)NURUL AMIRAH BT MD SUHAIMI(2011618974)                                                            
28) MUHAMMAD IZWAN SHAFRIZAN B MAZLAN(2010886254)


BENGKEL PEMULIHARAAN BAHAN PERPUSTAKAAN
11)    AHMAD FAREEZ B MOHAMAD FAUZI (2009378659)
22)    ZULHANIS B ANUA (2009528031)
33)    AIMAN AHMAD RAZMAN (2009122565)
44)    AMIR HAMZAH B ABD RAHIM (2009395689)
55)    MUHAMMAD FARRIZ SAMSUDIN (2009950921)
66)    MUHAMMAD HIDZIR B YAHAYA (2009722069)
77)    NUR NABILAH BT SHAHRAIN (2009185039)
88)    NAZUHA BT ALIAS (2009182519)
99)    IZYAN SYAMIM BT MOHAMMAD DAW (2009791185)
110) ATIQAH BT HASSANNUDIN (2008258594)
111) NURUL SHUHADAH BT SHAFEI (2009975605)
112) NUR NAJWA BT JAMIL KHAIR (2009712337)
113) SHAIFUDIN B SULAIMAN (2009753553)
114) FIRDAUS B MOHAMAD (2009794673)
115) MOHAMAD HAFIDZ B IDRIS (2009799017)
116) MUAMMAR HASIF B SHAMSUDIN (2009300491)
117) MUHAMMAD ZARIF B MOHAMAD ZABRI (2009926557)
118) MUHD SHAHZERIN B AMRAN (200977727)
119) MUHAMMAD LUQMAN ALIF B ISMAIL (2009503805)
220) AHMAD AKRAM B ZULKIFLI (2009793373)
221) MUHD FAIZAL B UNDING (2009744435)
222) NORAZLAN B OMAR (2009122565)




Disediakan oleh:


………………………………………………
(SITI FAIRUZ BT JOHARY)
Setiausaha I
Information Management Society
UiTM Johor.

Disahkan oleh:


…………………………………………………
(EN MUHAMMAD ISMAIL BIN PAHMI)
Penasihat I
Information Management Society
UiTM Johor.

No comments:

Post a Comment