LAPORAN INFORMATION EXPLOSION WEEK
INFORMATION MANAGEMENT SOCIETY
PENGENALAN
Karnival
ini dirancang untuk memberi suasana baru terhadap aktiviti yang dijalankan di
kawasan UiTM pada semester kali ini. Information Management Society (IMS) ingin
membuat suatu kelainan dimana program yang akan diadakan selama tiga hari
berturut-turut dipenuhi dengan pelbagai aktiviti menarik yang berkaitan dengan
kursus ini. Aktiviti ini bertujuan untuk menyatukan para pelajar fakulti
pengurusan maklumat dan memberi informasi terkini tentang perkembangan fakulti
pengurusan maklumat. Selain itu, aktiviti ini adalah untuk mengeratkan
silaturrahim diantara para pelajar dan pensyarah fakulti pengurusan maklumat
serta para pelajar yang lain. Di samping itu, kami ingin memberi pengetahuan
dan pengalaman terhadap para pelajar dalam tentang kepentingan nilai maklumat
dalam dunia teknologi kini.
LATAR BELAKANG
TARIKH DAN TEMPAT
Tarikh: 15 – 17 FEBRUARI 2012
Tempat: Speakers Corner, Bilik Seminar ILQAM & Bilik Sekiteriat
BILANGAN PESERTA
Para peserta terdiri daripada pelajar Diploma Pengurusan Maklumat UiTM
Johor.
MATLAMAT
- Memupuk
semangat kerjasama diantara pelajar fakulti pengurusan maklumat, para pensyarah
serta para pelajar dari fakulti lain.
-
Memupuk
semangat dalam meletakkan ilmu sebagai kepentingan dalam kehidupan.
-
Memberi
pengalaman baru terhadap para pelajar yang menyertainya.
-
Memberi
keinsafan dan kepentingan kepada pelajar untuk mengingati dan berkomunikasi
dengan Allah.
-
Menyemai
sikap saling membantu golongan yang tidak berkemampuan disamping menjalinkan
hubungan kekeluargaan dengan para pelajar dari fakulti lain.
- Memupuk
para pelajar untuk berfikiran kreatif semasa melakukan aktiviti.
- Memberi
pendedahan kepada pelajar tentang kepentingan pengurusan sesuatu maklumat dalam
kehidupan untuk diaplikasokan di masa hadapan.
.
KAEDAH PELAKSANAAN
Aktiviti
ini akan dianjurkan oleh Information Management Society (IMS), Fakulti
Pengurusan Maklumat UiTM Segamat dengan kerjasama Perpustakaan Tun Dr Ismail
UiTM Johor.
BAHAN/PERALATAN
-
Projektor
-
Layar
-
Mikrofon
-
Kerusi & Meja
TENTATIF PROGRAM
-
Seperti di Lampiran.
SENARAI PENCERAMAH
-
En Muhammad Asyraf Bin Wahi Anuar
-
En Hamzah Bin Elias
-
En Edward Anak Ibit
PENCAPAIAN AKTIVITI
Information Explosion Week berjalan dengan lancar sepanjang keberadaan
selama tiga hari. Banyak inout yang diperoleh melalui aktiviti yang dijalankan.
Peara pelajar yang terlibat sekaligus dapat membina keyakinan mereka untuk masa
akan datang. Antara aktiviti yang telah dijalankan ialah :
1 ) Bengkel Pemuliharaan Bahan
Perpustakaan
Dua orang penceramah telah dijemput daripada Perpustakaan Negara Malaysia
iaitu En Hamzah Bin Elias dan En Edward Anak Ibit. Bengkel ini telah berjalan
selama dua hari bermula 15 & 16 Feb 2012 bertempat di bilik seminar ILQAM.
Bengkel ini terdiri daripada dua sesi iaitu pada pagi , 9.00 – 11.00 dan petang
pada jam 2.00 – 5.00. Seramai peserta
telah mengikuti bengkel ini. Tujuan bengkel ini diadakan adalah untuk
meningkatkan kesedaran danpengetahuan terhadap para pelajar tentang kepentingan
pemuliharaan bahan perpustakaan.Antara aktiviti yang telah dijalankan sepanjang
bengkel ialah :
-
Pengenalan kepada kaedah pemuliharaan bahan perpustakaan
-
Praktikal membuat ’Hard Cover’ dan ’Soft Cover’
-
Kaedah menjahit buku
2 ) Bengkel Adobe Photoshop &
Illustrator & Carrier Talk
Bengkel ini telah diadakan pada 16 Feb 2012 bertempat di Bilik Sekriteriat
bermula pada jam 2.00 petang. Penceramah pada hari tersebut ialah En Muhammad
Asyraf bin Wahi Anuar iaitu pensyarah Fakulti Pengurusan Maklumat. Tujuan
bengkel ini diadakan adalah untuk memberi pendedahan kepada para pelajar
berkaitan penggunaan Adobe Photoshop & Illustrator.
-
Pengenalan kepada asas Adobe Photoshop & Illustrator
-
Praktikal penggunaan elemen-elemen Photoshop &
Illustrator
-
Praktikal membuat lukisan 3D
-
Pendedahan bidang pengkhususan dalam karier melibatkan
penggunaan Software Adobe Photoshop & Illustrator.
3 ) Pameran IID dan Newsletter
Pameran ini telah diadakan selama 3 hari bertujuan mempamerkan hasil projek
yang mewakili pertandingan IID yang telah berjalan pada semester lepas.
Beberapa projek yang bertanding berjaya mendapat tempat pertama, kedua dan
ketiga. Antara projek yang berjaya merangkul anugerah ialah website
secreteriatroom.comlu.com dan web44.net. Selain itu dalam bentuk dokumen pula
ialah rekod pelajar, rekod keselamatan dan aktiviti kolej. Selain itu pameran
hasil kerja ’Final Project’ turut dipamerkan. Beberapa Newsletter telah dipilih
dan dipamerkan untuk dijadikan rujukan buat para pelajar. Tujuan pameran ini
adalah untuk memberi gambaran kepada para pelajar Diploma Pengurusan Maklumat
tentang skop pembelajaran yang meluas dan berbagai. Disamping itu, pameran ini
juga adalah untuk menunjukkan bakat para pelajar dalam menyempurnakan hasil
kerja mereka menggunakan Adobe Photoshop, Illustrator dan Indesign.
4 ) Pertandingan Poster
Penyertaan bagi pertandingan poster telah bermula pada 3 Feb 2012 dan
tarikh tutup pada 10 Feb 2012. Seramai lebih 40 penyertaan daripada pelajar
Fakulti Pengurusan Maklumat telah menghantar karya mereka. Pertandingan poster
bertemakan bebas dan disyaratkan karya dihasilkan sendiri menggunakan software
seperti Adobe Photoshop, Illustrator atau Indesign. 5 orang pemenang telah
dipilih berdasarkan kretiviti, kekemasan dan ketelitian dalam menggabungkan
lemen-elemen yang diperlukan serta hadiah disediakan.
5 ) Pertandingan Kuiz
Pertandingan kuiz telah berjalan sepanjang program selama tiga hari. 3 set
soalan telah disediakan yang berkaitan syllabus Information Management. Hadiah
juga telah disediakan kepada semua pelajar yang menyertai kuiz ini ynag telah
diadakan di Information Counter di Speaker Corner.
6 ) Jualan Buku
Slot jualan buku telah dikendalikan oleh Perpustakaan Tun Dr Ismail (PTDI)
sepenuhnya. Seramai 6 pembekal buku dari pihak luar telah dipanggil untuk
mengadakan jualan di sepaker corner bermula dari 13 – 17 Feb 2012. Antara
tujuan jualan buku ini adalah bagi memudahkan urusan penebusan baucer oleh para
pelajar disamping ia juga memberi peluang kepada para pensyarah memilih buku
yang berkaitan dengan syllabus mereka. Pelbagai jenis buku telah disediakan
oleh para pembekal.
7 ) OPAC Tutorial & Kuiz
PTDI telah membuka kaunter khas kepada mereka yang tidak mahir menggunakan
OPAC iaitu sistem pencarian buku yang digunakan di dalam perpustakaan. Beberapa
kakitangan PTDI bertanggungjawab dalam memngedalikan sesi ini yang berjalan
bermula dari 13 – 17 Feb 2012 bertempat di Speaker Corner. Kaunter terbuka ini
telah memberi peluang kepada para pelajar yang tidak mahir untuk belajar
menggunakan OPAC untuk memudahkan urusan oencarian buku mereka. Selain itu,
PTDI juga telah menyediakan kuiz yang berkaitan dengan PTDI. Antara kuiz yang
telah dijalankan ialah ’Teka Jumlah Koleksi Buku di PTDI’ , Infohunt dan juga
undian kakitangan kaunter tebaik 2012.
8 ) Pembentangan Kerja Kursus
pelajar
-
IMD 202 : Promotion of Produvt and Services
Kelas : JIM1103A, JIM1103B, JIM1103C
-
IMD 205 :
Kelas : JIM1103C
-
IMD 257 : Information Technology in Information Agencies
Kelas : JIM1104D , JIM1104E ,
JIM1104F
LAPORAN
KEWANGAN
BIL
|
PERKARA
|
JUMLAH
|
1
|
JAMUAN MAKAN
RABU
(15/2/2012)
Pelajar
Makan Pagi :
57org x RM2 = RM114
Makan Tengahari
: 57org x RM4 = RM228
Minum Petang :
60org x RM3 = RM180
VIP
Sarapan : 30org
x RM3 = RM90
Makan Tengahari
: 3org x RM4 = RM12
Minum Petang :
6org x RM3 = RM18
KHAMIS (16/2/2012)
Pelajar
Minum Pagi :
57org x RM3 = RM171
Makan Tengahari
: 57org x RM4 = RM228
Minum Petang :
30orang x RM2.50 = RM75
VIP
Minum Pagi :
3org x RM3 = RM9
Makan Tengahari
: 3org x RM4 = RM12
Minum Petang :
3org x RM2.50 = RM7.50
JUMAAT
Pelajar
Makan Tengahari
: 27org x RM4 = RM108
VIP
Makan Tengahari
: 30rrg x RM4 = RM120
|
= RM 1378.50
|
2
|
HADIAH
Pertandingan Poster
1 x RM50
1 X M40
1 X RM30
2 X RM10
Pertandingan Kuiz
100 x RM1.00
Pertandingan Booth Terbaik
1 x RM50
1 x RM40
1 X RM30
|
= RM 360
|
3
|
Honorium
En Asyraf Bin Wahi Anuar
RM150 x 3jam = RM450
En Hamzah Bin Elias
RM120 x 6jam x 2hari = RM1440
|
= RM1890
|
4
|
Fasilitator
Encik Edward Anak Ibit
RM25 X 6jam x 2hari = RM300
|
= RM300
|
5
|
Percetakan
Banner : 1 x
RM100
|
= RM100
|
6
|
Laporan
Akhir
|
= RM30
|
JUMLAH
AKHIR
|
RM4058.50
|
PENUTUP
Secara keseluruhan, program ini sangat berkesan dan
memuaskan semua pihak. Bnayak input yang dapat diaplikasikan dalam diri pelajar
sejajar dengan matlamat program ini. Selain itu, program ini juga meberi
peluang kepada para pelajar mendapat pendedahan untuk digunakan pada masa akan
datang. Ribuan terima kasih kepada jawatankuasa yang menjayakan majis.
LAMPIRAN:
TARIKH
|
MASA
|
PERKARA
|
15/02/2012
|
8.00am
8.15am
8.30am
|
Majlis
Perasmian Information Explosion Week.
Pendaftaran pelajar
Ketibaan VIP
Bacaan Doa
Nyanyian
Negaraku & Wawasan Setia Warga UiTM
|
9.15am
|
Ucapan
alu-aluan Penasihat IMS
Ucapan
perasmian Oleh Prof. Madya Omar Bin Samat
Persembahan
Multimedia (Information Week)
Lawatan ke
tapak pameran
Jamuan makan
VIP
|
|
10.00am–1.00pm
|
Bengkel Pemuliharaan Bahan Cetak Sesi I
oleh Encik Hamzah Bin Elias (PNM) & Encik Edward Anak Ibit (PNM)
Pembentangan Kerja Kursus Communication Skills for Information Professional II :
- JIM1103A
-JIM1103B
Pameran :
- Kerja Kursus
IMD208 & IMD258 : Electronic Publishing (Newsletter)
- Kerja
KursusIMD202 : Promotion of Information
Product and Services
- Kerja
Kursus IMD208 : Introduction to Web
Content Management & Design (HTML)
- Projek IID
Fakulti Pengurusan Maklumat
- Pertandingan
Poster & Karya Pelajar DIIM
- Pertandingan
Kuiz
- Pameran Buku
dari pembekal (PTDI)
- Opac
Orientation
|
|
2.00 – 5.00 pm
|
Bengkel Pemuliharaan Bahan Cetak Sesi II oleh
Encik Hamzah Bin Elias (PNM) & Encik Edward Anak Ibit (PNM)
Bengkel Adobe Photoshop & Illustrator oleh Encik Muhamad Asyraf Wahi
Anuar
Pembentangan Kerja Kursus Communication Skills for Information Professional II :
- JIM1103C
Pameran :
- Kerja Kursus
IMD208 & IMD258 : Electronic Publishing (Newsletter)
- Kerja
KursusIMD202 : Promotion of Information
Product and Services
- Kerja
Kursus IMD208 : Introduction to Web
Content Management & Design (HTML)
- Projek IID
Fakulti Pengurusan Maklumat
- Pertandingan
Poster & Karya Pelajar DIIM
- Pertandingan
Kuiz
- Pameran Buku
dari pembekal (PTDI)
- Opac
Orientation
|
SENARAI NAMA BENGKEL ADOBE PHOTOSHOP & ILLUSTRATOR
1)MUHAMMAD SUFFIAN BIN MADZLI (2010871466)
2)MUHAMMAD AMIRUL BIN ABD RAZAK (2010871466)
3)ARIFFUDIN BIN MELESIA HALIM (2010870042)
4)NOR SAKINAH BINTI ARIFF @ MOHD ARIFF (2010616274)
5)SITI NORLISA BINTI MOHD KAMSAH (2010449856)
6)NOR SHAHRIZA BINTI MOHD SANNUSI (2010489564)
7)NORASIKIN BINTI MAHAT (2011661648)
8)NOR ZAHIRAH BINTI ZULKIFLI (2011602882)
9)SITI NORMALINI BINTI YUNUS (2011634402)
10)AKMAL SHAHMEEN BIN AHAMAD SABARUDDIN (2011410066)
11)INTAN ROSELINA BINTI BAHARUDDIN (2010459578)
12)ADILLA BINTI MOHAMADDUN (2010633938)
13)MOHAMMAD DZULBARI BIN MOHD JAILANI (2011816938)
14)MOHD HAKIM MUHAIMIN BIN JAMIL (2011840766)
15)ASLAM BIN KAMARUDIN (2011279922)
16)ZUL HELMY BIN NORSAINI (2011291652)
17)NUR ATIKAH BINTI MOHAMAD (2011291652)
18)RASHID BIN ROSMAN (2010819082)
19)NUR AISYAH BINTI SAADON (2010869018)
20)FARAH NADHIRAH BINTI MOHD AZNAM (2010284796) 21)NUR BAITI AFIQAH BT MOHD FADIL (2011427212
22)NUR SYAZWANI BINTI ASRI (2010477846)
23)NUR SAHIDA BINTI KALIS (2010457222)
24) LAILA FELINDA RUPIWIN (2010150095)
25)SITI NURSOLEHAH BINTI TAHA (2011642974) 26)NURUL ATIKAH BT ARDABIN(2011672556)
27)NURUL AMIRAH BT MD SUHAIMI(2011618974)
2)MUHAMMAD AMIRUL BIN ABD RAZAK (2010871466)
3)ARIFFUDIN BIN MELESIA HALIM (2010870042)
4)NOR SAKINAH BINTI ARIFF @ MOHD ARIFF (2010616274)
5)SITI NORLISA BINTI MOHD KAMSAH (2010449856)
6)NOR SHAHRIZA BINTI MOHD SANNUSI (2010489564)
7)NORASIKIN BINTI MAHAT (2011661648)
8)NOR ZAHIRAH BINTI ZULKIFLI (2011602882)
9)SITI NORMALINI BINTI YUNUS (2011634402)
10)AKMAL SHAHMEEN BIN AHAMAD SABARUDDIN (2011410066)
11)INTAN ROSELINA BINTI BAHARUDDIN (2010459578)
12)ADILLA BINTI MOHAMADDUN (2010633938)
13)MOHAMMAD DZULBARI BIN MOHD JAILANI (2011816938)
14)MOHD HAKIM MUHAIMIN BIN JAMIL (2011840766)
15)ASLAM BIN KAMARUDIN (2011279922)
16)ZUL HELMY BIN NORSAINI (2011291652)
17)NUR ATIKAH BINTI MOHAMAD (2011291652)
18)RASHID BIN ROSMAN (2010819082)
19)NUR AISYAH BINTI SAADON (2010869018)
20)FARAH NADHIRAH BINTI MOHD AZNAM (2010284796) 21)NUR BAITI AFIQAH BT MOHD FADIL (2011427212
22)NUR SYAZWANI BINTI ASRI (2010477846)
23)NUR SAHIDA BINTI KALIS (2010457222)
24) LAILA FELINDA RUPIWIN (2010150095)
25)SITI NURSOLEHAH BINTI TAHA (2011642974) 26)NURUL ATIKAH BT ARDABIN(2011672556)
27)NURUL AMIRAH BT MD SUHAIMI(2011618974)
28) MUHAMMAD IZWAN SHAFRIZAN B
MAZLAN(2010886254)
BENGKEL PEMULIHARAAN BAHAN
PERPUSTAKAAN
11)
AHMAD
FAREEZ B MOHAMAD FAUZI (2009378659)
22)
ZULHANIS
B ANUA (2009528031)
33)
AIMAN
AHMAD RAZMAN (2009122565)
44)
AMIR
HAMZAH B ABD RAHIM (2009395689)
55)
MUHAMMAD
FARRIZ SAMSUDIN (2009950921)
66)
MUHAMMAD
HIDZIR B YAHAYA (2009722069)
77)
NUR
NABILAH BT SHAHRAIN (2009185039)
88)
NAZUHA
BT ALIAS (2009182519)
99)
IZYAN
SYAMIM BT MOHAMMAD DAW (2009791185)
110) ATIQAH BT HASSANNUDIN (2008258594)
111) NURUL SHUHADAH BT SHAFEI (2009975605)
112) NUR NAJWA BT JAMIL KHAIR (2009712337)
113) SHAIFUDIN B SULAIMAN (2009753553)
114) FIRDAUS B MOHAMAD (2009794673)
115) MOHAMAD HAFIDZ B IDRIS (2009799017)
116) MUAMMAR HASIF B SHAMSUDIN (2009300491)
117) MUHAMMAD ZARIF B MOHAMAD ZABRI
(2009926557)
118) MUHD SHAHZERIN B AMRAN (200977727)
119) MUHAMMAD LUQMAN ALIF B ISMAIL (2009503805)
220) AHMAD AKRAM B ZULKIFLI (2009793373)
221) MUHD FAIZAL B UNDING (2009744435)
222) NORAZLAN B OMAR (2009122565)
Disediakan
oleh:
………………………………………………
(SITI FAIRUZ BT JOHARY)
Setiausaha
I
Information
Management Society
UiTM
Johor.
Disahkan
oleh:
…………………………………………………
(EN MUHAMMAD ISMAIL BIN PAHMI)
Penasihat
I
Information
Management Society
UiTM
Johor.
No comments:
Post a Comment